Video voidaan valjastaa monen asian viestinviejäksi. Valitse videon tyyli, sillä puhuttelutapa ja esitysmuoto ylipäänsä ovat onnistuneen videoviestinnän ytimessä. Mitä ja miten pitää kertoa? Onko pääkohtia korostettavaksi vaikka graafiikan keinoin?
Ajankohtaisuus on verraton valtti. Päivitettävyydestä huolehditaan parhaiten, kun video koostuu klipeistä tai erilaisista osista, joissa muuttuvan datan paikka on ajateltu. Mikä tieto voi muuttua pian ja miten se on paras sijoittaa?
Videon kesto määräytyy videon tehtävän mukaisesti. Ihan eri pituudesta puhutaan brändivideon (lyhyt) ja infovideon välillä. Jälkimmäisessä esim. uusi työntekijä perehdytetään talon tavoille (saa olla piiiitkä, muttei tylsä). Syntyykö imagosta jokin punainen lanka, joka seuraa kaikessa videokerronnassa mukana? Niin pitkissä, kuin lyhyissä.
Video on enemmän kuin pelkkä markkinointikanava. Se on myös viestintäkanava talon sisällä. Talon ulkopuolelle osoitettuna, se puhuu oikeaa kieltä oikealle kohderyhmälle. Millainen tehtävä videolla on? Puhuttelutapa ja tyyli valikoituvat sen mukaan. Tässä tärkeimpiä tyylilajeja:
Infovideo
Kertoo esim. työturvallisuudesta tärkeimmät tai perehdyttää uuden työntekijän talon tavoille. Ihmiseltä ihmiselle sanottuna ja jopa yhdistettynä infografiikkaan. Tehokas työpari esittämiseen.
Tuotevideo
Kertoo, houkuttaa, näyttää tai neuvoo mitä nerokasta tuotteessa on. Ostokokemuksella lisättynä oikein toimiva!
Palveluvideo
Esittelee lähes kädestä pitäen. Sanoja ja kuvan keinoja säästämättä. Palveluvideo voi avata referenssejä, kunhan pitäytyy pikemmin suosittelijan kuin mainostajan roolissa.
Brändivideo
Fiilistelee, vie sfääreihin tai jämäköittää brändiä esimerkiksi vuosikatsauksessa.
Rekrytointivideo
Puhuttelee juuri sen arvomaailman henkilöä, jota positio odottaa. Tuleva työkaveri voi kertoa työn kuvasta ja toivottaa tervetulleeksi omin sanoin.
Vaikuttajavideo
Haastattelee, tuo asiantuntijan näkökulmaa ja valottaa puolueettomasti. Asiallinen voi olla myös hauska!
Opetusvideo
Etenee kärsivällisesti askel askeleelta läpi luvatun prosessin. Youtube on näiden videoiden taivas. Tätä sisältöä on opittu hyvin käyttämään.
Jos mietit, miten sen nyt sanoisi, kannattaa kyllä pohtia. Vielä enemmän miettiä syntyvää kokonaisuutta. Videot voivat olla keskenään eri tehtävissä mutta silti riemukkaasti yrityksen brändin näköisiä. Jopa ohjaamassa mielikuvia uuteen. Me autamme!