Vuosi 2020 on Pantonen mukaan klassisen sininen ja sitä kuvaavat ”calm, confidence and connection”. Mitä muuta kuuluu vuoteen 2020? Hurraan väki nostaa kärkeen seuraavat viisi trendiä.
1. Brändi-identiteetti
Pelkkä logo ei enää riitä, vaan yritys, tuote tai palvelu elää isompana. Tarvitaan koko visuaalinen ilme (typografia, värit, kuvat, muodot, viivat ja pinnat), kaikessa toistuva perusviesti sekä sopiva äänensävy.
Jotta brändi-identiteetti säilyisi yhtenäisenä ja aina tunnistettavana, se kootaan omaan käsikirjaansa. Meitä Hurraassa hurmasi Sitran huikean hieno brändikirja, joka on enemmän kuin kokoelma brändielementtejä ja tyylisääntöjä: ”Brändikirjamme on Sitran sisällä muhinut ja kumppaneidemme kanssa yhteistyön kautta kehittynyt opas erottuvaan, kuuluvaan ja inhimilliseen viestintään joka kykenee käsittelemään suomalaisen arjen ja koko maailman suurimpia haasteita, vajoamatta synkkyyteen.”
Lataa Sitran brändikirja ja ihastu
2. Räväkkä ja rajoja rikkova street/punk
Vuonna 2020 näkyy tuhteja ja voimakkaita värejä sekä räväköitä ja erikoisia väriyhdistelmiä. Kuvamaailma on vahva ja rikas ja kaiken pohjana on tarkkaan harkittu epäsymmetrisyys. Valokuvia ja muuta kuvitusta yhdistellään villisti ja vapaasti.
3. Tyylikäs ja kaunis art deco
Retroilu on vuonna 2020 pikemminkin vintagea: tyylikästä ja sofistikoitunutta art decoa. Punkin ja streetin räväköiden värien sijaan tässä tyylissä vallalla ovat murretut värit ja yleisilme on harmoninen ja kaunis. Tyyli ei ole kuitenkaan tylsää, vaan modernin ripauksen siihen tuo mm. epäsymmetrisyys ja kerrostukset.
4. Metallista futurismia ja avaruudellisuutta
Metallista pintaa, nestemäisiä muotoja, päällekkäisyyksiä, kerrostumia, liukuja ja varjoja. Yleisilme on tummaa sinistä, mutta ei lainkaan synkkää. Mukana on valoa, hopeaa ja keltaista. Tämä puhuttelee etenkin verkossa.
5. Typot eivät ole laihdutuskuurilla
Isot ja lihavoidut kirjasimet jatkavat voittokulkuaan vuonna 2020: mitä isompaa, sen parempi! Välttämättä kirjaimet eivät edes mahdu kokonaan näytille eli puhutaan todellakin maksitypografiasta.
Raskaat fontit toimivat parhaiten yksinkertaisessa ympäristössä ja monesti kuvitus jätetäänkin vähemmälle tai kokonaan pois.
Vuodesta 2020 näyttää tulevan graafisen suunnittelun osalta ihastuttavan monipuolinen. Omaa brändiä rakentaessa ei kuitenkaan kannata katsoa pelkkiä trendejä. Selvitä oma identiteettisi ja kuvaile se graafiselle suunnittelijalle. Hän osaa pukea sen väreiksi ja muodoiksi – yrityksesi näköisiksi ja kestäviksi. Me Hurraassa autamme mielellämme myös sen identiteetin sanallistamisessa eli ota yhteyttä: brändioimisto@hurraa.fi.