Hyvän videon suunnittelu alkaa fokuksesta. Tehtävänä on kirkastaa, mitä halutaan. Mikä on videon tavoite?
Vapaa dokumentointikin on ajattelun paikka, jotta tiedetään, mitä kuvataan ja millaista muistijälkeä tavoitellaan. Joskus toimivin video voi olla puhtaasti graafinen, jolloin vahvaa viestiä kuljetetaan brändin mukaisella grafiikalla.
Pituus ei ole toimivan videon mittari. Ei myöskään taitava kuvaus- tai editointityö. Toimiva video syntyy, kun maltetaan käydä läpi simppelit peruskysymykset.
1. Miksi video tehdään?
Tuotteen tai palvelun tunnettuus, myyntityö tai opastusvaiheet ovat hyviä syitä tehdä video. Brändäyksestä sopii puhua säännöllisesti. Yrityksessä kuin yrityksessä voidaan perehdyttää uusi työntekijä talon tavoille fiksulla Tervetuloa meille -videolla. Opasvideo esimerkiksi turvallisuuskäytännöistä on käsillä siinä missä puhelinkin eli aina. Videon sisällön päivittäminen onnistuu tarvittavista kohdin, kun muuttujien paikka on suunniteltu.
2. Kenelle video suunnataan?
Myyntivideoissa on kyse halutuimmasta asiakkaasta. Valitun kohderyhmän ostovaiheet on hyvä määrittää. Onko video suunnattu täysin palvelusta tietämättömälle katsojalle vai sellaiselle, joka tunnistaa ongelmansa, mutta ei tiedä siihen ratkaisua? Halutaanko videolla päivittää mielikuvaa tai herätellä kokeilemaan? Mitä syvemmin tähän pureutuu, sitä isommin video tavoitteessaan toimii.
3. Missä kanavissa video esitetään?
Vastauksen saa miettimällä ykköskohderyhmää. Ajattelua laajentamalla voidaan kysyä, onko tässä aineksia toiseenkin videoon. Kenties kohtauksia sarjan rakenteeksi.
Käyttökohteet löytyvät kyllä, kun kuvaustyö tehdään FullHD:nä. Videoeditointiohjelmat taittavat kuvakoot moneen eri versioon. Myös pystykuva onnistuu. Jos haluaa pystyformaattia esimerkiksi somekanavissa käyttää, on huomattava, mikä leikkaantuu pois.
4. Mitä ainakin tulee jäädä mieleen?
Ydinviestin kirkastaminen on kuin veistä teroittaisi. Se, jolla on rohkeutta valita yksi ydinviesti tai kokonaisuuden pääviestit, on onnistumisen äärellä. Toimiva video rakentuu karsimalla epäolennainen pois. Vastaamalla kysymykseen – mitä ainakin tulee katsojalle jäädä mieleen, tiedät mitkä asiat on parasta jättää pois.
5. Millainen on budjetti?
Hyvän ei tarvitse olla kallein. Jos sopivaa sisältöä on jo olemassa, syntyy säästöä. Ydinviesti voidaan kiteyttää tälle pohjalle ja tuoda sopivasti tuoretta otetta mukaan. Edullisin ja toimiva video on siinä.
Kunnioita aina ensin tavoitetta ja sitten budjettia. Vesikirkas tavoite voidaan saavuttaa pienelläkin budjetilla, kun vaihdetaan kuvaustyö graafiseen ilmaisumuotoon.
Peruskysymyksiin vastaamalla saadaan eväät kunnolliseen käsikirjoitukseen ja kuvaussuunnitelmaan. Tällöin ei kuvata tai editoida ylimääräistä, vaan tekemisellä on tarkoitus. Lopputuloksena on video, joka toimii. Kustannustehokkaasti.
Kulusäästöä syntyy huomaamalla, mihin kaikkeen syntyvää kuvamateriaalia voidaan käyttää. Esimerkiksi videon markkinointiin voidaan ottaa videokuvauksissa hyviä still-kuvia verkkoon ja sosiaaliseen mediaan.
Käsikirjoituksessa voi myös miettiä rakennetta niin, että syntyisikö työn alla olevalle videolle tulevaisuudessa sisko tai veli. Näin jotkin osat voidaan säilyttää muuttumattomina ja tuottaa uuden aihealueen sisältö kustannustehokkaasti.
Uskomme, että brändi on viestinnällisesti ja visuaalisesti hyvän videon suunnittelun kultainen lanka. Autamme hyvän käsikirjoituksen ja kuvaussuunnitelman laatimisessa. Kysy lisää!