Brändi on tunnetta.
BLOGI | Bränditoimisto Hurraa.
Blogi | Bränditoimisto Hurraa.

Brändi on tunnetta

Haluaisitko varmuutta tulevaan, näkemystä ja uskoa jopa kasvusta?

Pöydällä saattaa olla liikaa keskeneräisyyttä päivästä toiseen ja se haittaa pidemmän aikavälin suunnittelua.

Vinkki: Kaiken ylimääräisen karsiminen kannattaa. Tunnista liiketoiminnan rönsyt. Rönsyillä on taipumus viedä voimavaroja enemmän kuin tarpeeksi ja tuottaa vähemmän kuin pitäisi. 

Kun tuo on taklattu, voi miettiä millainen arvo tai tunne toisi brändille vahvuutta? Onnistuminen alkaa erottumisesta massasta. Yleinen tapa on nostaa esiin tuotteen ominaisuuksia tai kampanjoida säännöllisesti vain hinnalla. Ehkä jokin lisuke on toisinaan mukana. Ihan pahinta on se, että asiakkaat odottavat vain seuraavaa kampanjaasi ja edullista hintaa.

Entä jos tavoittelisitkin paikkaa omaleimaisen tuotteen tai palvelun kanssa? Olisit kiinnostava ja herättäisit tunnetta? Tästä alkaa ostouskollisuus, jossa asiakkaasi ilolla tunnustautuu brändisi käyttäjäksi. Olet onnistunut lisäämään hänen identiteettiinsä brändiisi liitettävää arvoa koska brändi on tunnetta.

Ota tunne mukaan

Tunne on jotain, joka tuo ihmiselle (asiakkaallesi) mahdollisuuden toteuttaa tai vahvistaa jotakin itselleen tärkeää brändisi avulla. Tästä hyvä esimerkki on Nike, joka ikonisimmissa mainoksissaan ei ratsastakaan tuotteen ominaisuuksilla, vaan sillä, mihin brändin tuotteet mahdollistavat. Kokemukseen onnistumisesta tai itsensä ylittämisestä. Ollaan ihmisyyden perusarvojen äärellä. Toisinaan silmäkulma kostuu ja sydämessä sykähtää. Ei ihme, että Nike valloitti koko maailman. He aloittivat markkinoimalla juoksutossuja.

Tämä vaatii rohkeutta. Valita yksi asia, johon keskittyä ja antaa tuon yhden arvon tuottaa lämpöä ja tunnetta läpi koko toiminnan. Hyvä arvo leviää ja istuu kuin itsestään yhteen, jos toiseenkin asiayhteyteen liiketoiminnassa. 

Kun tunne on mukana, se ohjaa kaikkea tekemistä. Arjessa se ohjaa päätöksentekoa ja liiketoiminnan rönsyily vähenee. On hyvä kysyä, tukeeko tämä päätös asiakkaidemme uskoa brändiimme. Onko tuotteen ominaisuus linjassa asiakkaalle lupaamamme kanssa?

Brändin monta mahdollisuutta

Brändin voi laittaa moneen tehtävään. Helpoiten päästään jutun juonesta kiinni, kun ymmärretään, että brändi on tunnetta. Puhtaasti ja selkeästi. Se on ehdoton inspiroija, vahva kannustaja ja voi ratkaista isonkin ongelman.

Miten löytää brändille tunnetta?

On tiedostettava ja tunnistetttava asiakkaan mielenmaisemaa, unelmia ja nähtävä yhtymäkohtia liiketoimintaan. Inhimillisyys riittää pitkälle. Itse asiassa vain sillä synnytetään vaikuttava tunne.

Brändin ydin kirkastetaan työpajassa tai vähintään yrityksen sisällä, kaikki työtehtävät mukaan lukien. Mietitään, millainen tunne olisi meitä ja mitä se jokaiselta vaatii. On tärkeää, että valittu tunne on johdonmukaisesti läsnä joka päivä. Se voi itse asiassa innostaa ja olla kaikille se omaa työnkuvaa täydentävä asia. Tehdä merkityksellistä työtä.

Yksi asia on varma. Kovilla arvoilla ei kasvua tehdä. Arvon pitää päästä ihon alle. Se on tunne. Se on herättäjä.

 

Reija

Haluan auttaa näkemään, mitä asiakasymmärrys voi brändisi kehittämiseksi tehdä. Ajattelutapa kokonaisuudessaan keikahtaa kohti parempaa! reija@hurraa.fi

Ole kuulolla brändin kaikista kulmista. Liity mukaan!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.