Yrityksen tarkoitus on brändin perusta
Ensimmäiseksi pitää kysyä, miksi yritys on olemassa? Rahan lisäksi syitä pitää olla muitakin. Jos muuta merkitystä ei ole, on kilpailukeinonakin vain raha. Pitää puskea kovempaa, kun vetovoimatekijäksi jää vain hinta. Ei hyvä.
Miksi-kysymys kattaa paljon. Miksi olemme olemassa? Miksi teemme, mitä teemme? Miksi toimimme tällä tavalla? Näitä kysymällä selviää koko joukko näkökulmia, jotka auttavat olemaan markkinoilla kiinnostava ja erilainen. Samalla selviää ihan käytännön tasolla, miksi yrityksen tarkoitus on tärkeä.
Yrityksen tarkoitus tuo syvyyttä
Tekemiseen saadaan syvyyttä, kun liiketoiminnan tarkoitus on mietitty. Syntyy merkitystä eli syy, miksi asiakas rakastuisi tarjoomaasi. Syntyy arvoja, joista itse kukin on oma, mahtava työmaansa. Niitä, joita voi jatkuvasti parantaa ja ulottaa pidemmälle ajan saatossa.
Yritys tai sen tuote voi olla vaikuttava teknisiltä ominaisuuksiltaan. Hienouksien sokaisemana saatetaan myydä hulppea tuote välittämättä, onko se asiakkaalle oikea ratkaisu. Markkinoinnin historiassa on ikoninen esimerkki jääkaappitoimittajasta, joka myi kylmälaitteitaan Afrikkaan, jotta Cokis pysyisi viileänä kuumassa maassa. Sähköstä ei ollut mitään puhetta ja sitähän siellä ei ollut.
Yrityksen tarkoitus voisi olla osaltaan mukana muuttamassa maailmaa. Kristallinen ja epäitsekäs tarkoitus on aina syy maksaa tuotteesta tai palvelusta vähän enemmän. Kukapa meistä ei haluaisi käyttää rahansa hyväksyttävään tarkoitukseen. Tähän perustuu mm. Roosa-nauha -tuotteet.
Mistä rakentuu yrityksen tarkoitus?
Asiakasymmärryksestä. Siitä, että tiedät, mistä tavoiteasiakkaasi unelmoi. Tiedät, mitä asiakkaasi elämässään arvostaa ja millaiset asiat ovat hänen maailmankuvassaan ehdottoman tärkeitä. Alitajunnan äänellä on suora yhteys sydämeen. Tunteeseen, että tässä on minulle oikea tuote. Haluamme toimia samoin ajattelevien kanssa.
Jos jokin yksityiskohta palvelussasi ei ehkä yllä kilpailijan tarjoomaan, on sinulla vahva kortti, jos teet jonkin toisen asian oikein. Vaikkapa arvo, jonka puolesta toimitte ja teette käytännön toimia. Esimerkkinä tästä Nike, joka jakaa stipendejä liikunnassa lahjakkaille nuorille tai auttaa opinnoissaan rimpuilevia nuoria valmistumaan ja pääsemään omaan maaliinsa.
Loppuun asti mietitty tekemisen tarkoitus on aina iso. Siitä löytyy selkeä tekemisen kulma ja ulottuvuus, jota kohden yrityksessä ponnistellaan. Vältä kliseitä, niitä moneen kertaan kuultuja väitteitä, joille ei voi avoimesti osoittaa perusteita. Parhaimmillaan arvot ja merkitys ovat luontevassa linjassa yrityksen bisneksen kanssa. Asiakkaille tämä on tanssiin kutsu, josta ei haluta kieltäytyä.
Suuret brändit antavat ihmisille inspiraatiota ja rohkaisevat toteuttamaan unelmaa. Sitä parempaa versiota minusta itsestäni töissä tai vapaalla.
Asiakasymmärryksen avulla kysymme, mitä asiakkaani haluaa saavuttaa? Mitä hän tarvitsee? Millainen on hänen maalinsa? Mikä muuttaa ihmisen elämää?
Pienempi yritys löytää tarkoituksen miettimällä, mikä on aitoa ja totta asiakkaalle? Mitä tekemisen kulttuurimme lupaa? Millaiseen ongelmaan voimme tuoda ratkaisun?
Meille kaikille on tarkoitus olemassa. Se pitää vain löytää. Lähdetäänkö löytöretkelle?