Brändiuudistus on paikallaan, kun haluat ihan tietynlaisia asiakkaita. Heitä, jotka ovat palvelustasi eniten kiinnostunut, ja jolle voit tarjota jotakin pidemmälle vietyä. Arvoa ja merkitystä, jotka ovat henkeen ja vereen totta.
Brändiuudistus selvittää, millaisena brändisi on läsnä tavoiteltavalle kohderyhmälle. Tiedostetaan missä brändisi kohtaa yleisönsä ja mitä ollaan viestimässä. Onnistunut brändiuudistus pohjautuu asiakasymmärrykseen ja yrityksen tarkoitukseen. Kyse ei ole vain logosta, väreistä ja kirjasimista.
Yrityksestä kiinnostunein asiakas ei etsi halvinta vaihtoehtoa, vaan itselleen sitä oikeaa. Sitä, josta syntyy tunne “Tämä on juuri minua varten”. Tähän brändiuudistuksella pyritään. Erottumaan joukosta ja tarjoamalla asiakkaalle ainut, oikea valinta.
Brändistrategia ohjaa henkilökunnan tekemistä ja sanomista
Brändiuudistuksen myötä syntyy brändistrategia. Sillä on koko joukko tehtäviä. Asiakasta ymmärtävä brändistrategia on tarkoitettu talon sisäiseen käyttöön. Se yhdistää henkilökunnan yhteisen nimittäjän alle.
Brändistrategia on dokumentti, josta löytyy tapa puhua ja olla läsnä. Siitä ammennetaan aineksia markkinointiviestintään, mm. somesisältöön. Yrityksen henkilöbrändit laulavat samaa säveltä, mutta kukin omalla tyylillään.
Millainen on hyvä brändistrategia?
Yksinkertainen.
Paras strategia on selkeä ja helposti ymmärrettävä. Pois siis kaikki ylimääräinen. Jos mietit, kuuluuko tämä ja tämä brändistrategiaan, niin todennäköisesti niiden paikka on jossain muualla.
Toimiva brändistrategia määrittelee arkipäivän tekemisen tavan ja kulman. Sellaisen, joka on tavoiteasiakkaalle tarkoitettu. Parhaimmillaan brändiuudistus löytää uudenlaisen ratkaisun asiakkaasi ongelmaan ja siitä voi tulla markkinakenttää muuttava mullistus.
Hyvä brändistrategia katsoo tulevaan. Se on yksinkertaisen brändistrategian toinen tehtävä. Johto saa työkalukseen määritelmän, jolla aika ajoin tarkistetaan, että suunta on oikea.
Kolmantena brändistrategia kertoo tavoitemielikuvan, joka on linjaus markkinoinnille, viestinnälle sekä talon henkilökunnan käyttöön asiakaskohtaamisia varten. Brändäys on arjen johdonmukaista tekemistä valituissa kanavissa. Paikoissa, joissa asiakkaasi kohtaa brändisi iloisen läsnäolon.
Koska brändiuudistus on paikallaan?
Jätä vanha taakse ja ota rohkeasti askel kohti tämän päivän parasta asiakastasi.
Brändin kirkastus antaa uutta puhtia kaikille, kun teette brändityötä kaikki kerrokset huomioiden. Mukana brändityössä on heitäkin, jotka eivät ole päivittäin suorassa asiakaskontaktissa. Jokainen on tärkeä osa brändin lupausta lunastettaessa.
Brändiuudistuksen toinen vaihe on tärkeä tarkistaa. Vastaako nykyinen logo ja ilme brändityössä löydettyä uutta kulmaa? Tässäkin on hyvä lähteä liikkeelle asiakkaasta, jota varten olemme olemassa.
Aina kaikkea ei ole tarpeen laittaa uusiksi. Joskus hienovaraisempi uudistus on perusteltua. Se voi tarkoittaa logon oheen tuotua lisäelementtiä tai muuta täydennystä visuaalisen ilmeeseen. Kaikki riippuu siitä, minne tavoite on asetettu ja millainen on paras asiakkaasi.
Autamme brändäyksessä ja brändin uudistamisessa. Kysy!