Esimerkki elävästä elämästä meidän kaikkien kohdalla:
Yleisesti suositellaan kodin ruokalistan suunnittelua viikoksi eteenpäin ja tarvikkeiden hankkimista yhdellä kertaa. Tällöin fokus on oikeanlaisessa ruokavaliossa ja kulloinkin käytettävissä olevassa rahamäärässä. Näissä pysyminen säästää aikaa ja energiaa. Palkinnoksi saa tunteen hyvin tehdystä työstä.
Kaikki tiedämme tälle vaihtoehdon. Kiireisenä ja nälkäisenä ruokakauppaan, suurpiirteinen sinkoilu ympäriinsä ja lopulta kassalle ostoskärryssä sekoitus tarpeellista ja tarpeetonta. Pankkitiliä veloitetaan “jollakin” summalla. Kiitoksena hetken helpotus kunnes sama toistuu jo ylihuomenna. Kohtuullisissa elintavoissa pysyminen tai haaveiltu muutos ei toteudu.
Pidemmän korren vetää suunnitelmallisuus. Se, että osataan katsoa kauempaa, osaa yhdistää arkirealismi ja tavoitetila. Kun asiat laitetaan ylös, kaikkien osallisten näkyville, toteutuu eteenpäin vievä malli.
Toimiva markkinointisuunnitelma
Miksi markkinointisuunnitelma on must? Yrityksen markkinointisuunnitelma on sitä parempi, mitä huolellisemmin se on suunniteltu. Tiedetään millaisia halutaan olla ja millaiseksi halutaan tulla. Lisäksi tiedetään käytettävissä olevat rahat ja resurssit. Mitä realistisempi suunnitelma, sen vähemmän siitä tarvitsee poiketa matkan varrella tarjottuihin täkytarjouksiin.
Markkinointisuunnitelman voi toteuttaa esimerkiksi vuosikellona, vaikka viikkokohtaisesti tarkasteltuna. Siihen kirjataan kuukausittaiset tavoitteet, kohderyhmät, toimenpiteet, kanavat sekä resurssit ja mittarit. Sekä se raha. Tärkeimmäksi nostettakoon resurssit. Mitkä ovat käytettävissä olevat realistiset resurssit. Riittävätkö ne tavoitteisiin?
Toimenpiteiden toteutumista seurataan säännöllisin väliajoin ja tarvittaessa tehdään säätöjä. Tapakulttuuri on selvä ja tavoitteeseen mennään yhteistyöllä, sovitussa pysyen.
Kun yritys on määritellyt ja sisäistänyt brändinsä, saadaan markkinointitoimenpiteille ulkonäkö ja viesteille sanamuoto sekä äänensävy. Näin säästyy aikaa ja energiaa. Palkintona hallinnan tunne ja brändin vahvistuminen joka päivä.
Kuka suunnittelee markkinointisuunnitelman?
Työryhmä markkinointisuunnitelmalle on enemmän kuin yksi henkilö. Jos liiketoimintasuunnitelmaan pohjaava markkinointistrategia on olemassa, pääsee pienempi porukka konkretiaan markkinoinnin vuosikelloa täytettäessä.
Eksaktiin markkinoinnin ymmärrykseen tarvitaan useimmiten yhteistyökumppania, bränditoimistoa. Kumppani on kuin yrityksen personal trainer, joka auttaa ponnisteluissa kohti asetettuja tavoitteita. Hyvä suunnitelma tuo valoon uutta, talon ulkopuolelta tulevaa näkemystä brändin vahvistamiseksi ja luottamuksen herättämiseksi.
Brändillä voi olla mielikuvatavoite, isokin, jota markkinointisuunnitelmassa kasvatetaan. Tästä syystä asiakasymmärryksellä on iso rooli markkinointitoimenpiteitä suunniteltaessa. Tosiasiassa myös myynnin tulisi olla pitkälti samoilla linjoilla, kun asiakkaalle puhutaan.
Otetaan esimerkki:
Yritys kutsuu asiakkaitaan messuille. Messukutsussa kerrotaan teemasta tai aiheesta, joka asiakasta varmuudella kiinnostaa. Samaa aihetta käyttää puheissaan myös myyntihenkilö, joka on asiakkaan kanssa suorassa kontaktissa. Nyt ei tarkoiteta yleistä hehkutusta tulevista messuista, vaan asiaa ja aihetta, joka on asiakkaalle arvokasta. Hän ei tästä syystä jätä tulematta, vaan ilmestyy brändi-ilmeen mukaan suunnitellulle osastolle tositarkoituksella.
Kun tuntee, millaista arvoa, tietoa tai merkitystä asiakas kaipaa, saadaan relevanttia sisältöä kaikkiin brändin kohtaamispisteisiin asiakkaan eri ostopolun vaiheisiin. Markkinointisuunnitelma on must.