Mielikuvasta on kysymys. Nähdessämme lapsuudesta tuttuja TV-mainoksia sydämessä läikähtää. Muistan tuon!
Kirkkaimmin hohtavia brändejä on elossa tänäkin päivänä. Lähes samanlaisena, vaikka tarkemmin tutkittaessa onhan niissä jotain uuttakin.
Muistijälki kantaa niin hyvässä kuin pahassa. Brändikokemus voi juontaa juurensa syvälle ja kylläpä istuu tiukassa!
Miksi brändin pitää olla selkeä? Siksi, että selkeä brändi on perusta, jolla menestytään vuosien ajan. Se tarkoittaa yksinkertaisuutta ja omaleimaisuutta. Kun niin on, brändi toimii kaikissa niissä pisteissä, joissa se asiakkaansa kohtaa.
Brändin kohtaamispisteitä voi miettiä myös pelastajana. Miten ja missä olemme läsnä, kun hätä on suurin ja apu paikallaan? Miten tulla ensimmäisenä mieleen, vieläpä ainoana vaihtoehtona erityisesti parhaimmille asiakkaillemme ja sellaiseksi kasvaville?
Suositus: Selkeä brändi sisältää yhden muistettavan arvon
Sen kaikkein tärkeimmän ja kirkkaimman.
Vahva mielikuva syntyy yksinkertaisuudesta. Karsi kylmästi kaikki kylkeen liimatut viestit kohderyhmiä varten. Ne viestit ovat useimmiten omiaan vain osalle ihmisistä. Muita ei kiinnosta. Ainakaan tällä hetkellä.
Yhden mielikuvan pitäisi pulpahtaa mieleen nopealla vilkaisulla esimerkiksi logosta, jossa on vähimmillään vain yksi kuvio tai kirjain. Johdonmukaisuus on avainsana. Selkeä brändi yhdellä viestillä vaatii toistoa ja toistoa.
Pyri positiivisuuteen. Tällöin brändi on mieleinen kumppani elämän eri tilanteissa.
Vuosien varrella syntyy luonnollisesti tarve viestiä jostakin uudesta tai tarvittavasta lisäarvosta. Ota tällöin harkinta käyttöön.
Jos rinnakkaisia viestejä tai merkityksiä kertyy yritykselle monta, on mahdollista, että mielikuva ydintoiminnasta hämärtyy talon sisällä. Sama tapahtuu vääjäämättä myös ulkopuolella. Hui!
Mikä sitten on se yksi ja ainut viesti, joka yritykseemme liitetään?
Kirkastustyö auttaa. Katso eteenpäin ja tähän päivään. Joskus se on jotain jo alkuajoista tuttua. Isotkin brändit maailmalla ovat palanneet juurilleen ja tulleet entistä paremmiksi ja vahvemmiksi keskityttään tiukemmin ydintekemiseen. Samalla herätetään vanhat tunnesiteet vuosien takaa.
Selkeytys voi tarkoittaa jostakin luopumista. Samaan hengenvetoon liiketoiminta saa happea ja selkeyttä jokaiseen työpisteeseen. Parasta on, että selkeys ja yhteen arvoon keskittyminen herättää toivottua luottamusta asiakkaassa.
Tarvitsetko tähän näkemystä talon ulkopuolelta? Meillä on tähän työkalut ja osaaminen. Kysy rohkeasti!